PENGARUH PEMBERIAN BEASISWA BIDIK MISI TERHADAP MOTIVASI BERPRESTASI DAN DISIPLIN MAHASISWA PENERIMA BEASISWA BIDIK MISI DI KOTA PALEMBANG

Dian Septianti

Abstract


The purpose of this study was to determine and analyze the effect of Bidik Misi scholarship toward achievement motivation and discipline of Bidik Misi scholarship in Palembang. Types of data used were primary data and secondary data, collection techniques were questionnaires, interviews and documentation. The sampling technique used accidental sampling by the number of respondents was 100 respondents. The analysis model used two stage leasts ordinary square. The study concluded that Bidik Misi Scholarship programs had significant effect on achievement motivation Bidik Misi scholarship students in Palembang with a significance of 0.000, but did  not affect the discipline of scholarship students Bidik Misi in Palembang with a significance of 0.732.

Keywords: Scholarship, Achievement Motivation, Discipline


Full Text:

PDF

References


Bangun, Wilson. 2012. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Erlangga.

Daft, Richard.L. 2011. Manajemen Edisi 6. Jakarta: Salemba Empat.

Departemen Pendidikan dan kebudayaan. 2012. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

http://anneahira.com/beasiswa.htm. Diakses tanggal 31 Agustus 2017.

https://id.wikipedia.org/wiki/Beasiswa. Diakses tanggal 31 Agustus 2017.

Ihsan. 2010. Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Joko Sumarmo. 2008. Minimalisasi Pelanggaran Pendidikan di Sekolah Melalui Efektifitas Kinerja Tim Kedisiplinan, Widyatama, Jurnal, Volume 5 Nomor 2 (Juni, 2008).

Kinkin, Kadaruslan. 2014. Efektivitas Pemberian Beasiswa Bidik Misi Terhadap Perilaku Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Bangunan JPTS FPTK UPI. Skripsi Universitas Pendidikan Indonesia. http://repository.upi.edu/12262/. Diakses Tanggal 25 Agustus 2017.

McClelland, David. 2003. The Achievement Motive. Irvington Publishers, Inc. New York.

Mizan, Khairul. 2012. Pengaruh Pemberian Beasiswa PPA Terhadap Kedisiplinan Mahasiswa di Kabupaten Lahat. Tesis STIE Selero Lahat. Tidak dipublikasikan.

Rivai, Veitzal. 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Srihandaya. 2006. Pengaruh Pemberian Beasiswa Terhadap Motivasi Berprestasi Mahasiswa. Artikel Jurnal IAIN Wali Songgo Semarang http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/22 /jtptiain-gdl-s1-2006-srihandaya- 1100-bab2_310-6.pdf. Diakses Tanggal 25 Agustus 2017.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tulus Tu’u. 2004. Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.

Utomo, Pramudi. 2011. Analisis Kontribusi Pemberian Beasiswa Terhadap Peningkatan Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta. E-journal Universitas Negeri Yogyakarta. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/131576241/Artikel_jurnal_Analisis%20Kontribusi%20Beasiswa_0.pdf. Diakses Tanggal 25 Agustus 2017.

Waskito, Danang dan Kholifatun Azizah. The Effect of Grantings Students Scholarships on the Learning Motivation of the Students of the Economics Faculty of Yogyakarta State University in 2012. Jurnal Penelitian Mahasiswa Universitas Negeri Yogyakarta. http://journal.uny.ac.id/index.php/pelita/article/view/2758. Diakses Tanggal 25 Agustus 2017.

Winardi. 2011. Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Winardi. 2001. Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.35908/jiegmk.v8i2.325

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Editorial Office

  • Faculty of Economics
  • Level 6, Universitas Indo Global Mandiri, Palembang
  • Jl. Jend. Sudirman KM.4 No.629, 20 Ilir D. IV, Kec. Ilir Tim. I, Kota Palembang, Sumatera Selatan 30129.
  • Telpon/Fax: +62711-3227-05
  • Contact :Risqo  (0821-8454-5011)
 
 
 
 
 
Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini  E-ISSN : 2089-6018 P-ISSN : 2502-2024 ,  by http://ejournal.uigm.ac.id/index.php/EGMK MK licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.